ZNOSZĄC JEDNI DRUGICH

„Znosząc jedni drugich i przebaczając sobie nawzajem jeśli kto ma powód do skargi przeciw komu: jak Chrystus odpuścił wam, tak i wy” (Kolosan 3:13).

 

Znosić i przebaczać to są dwa różne zagadnienia. Znosić oznacza zaprzestać wszelkich aktów i myśli o zemście. Inaczej mówiąc, jest powiedziane: „Nie bierzcie spraw w swoje ręce. Zamiast tego znoście zranienia. Zostawcie sprawę i dajcie sobie spokój.

 

Jednak znoszenie nie jest tylko koncepcją Nowego Testamentu. W Księdze Przypowieści jest napisane: „ Nie mów: „Jak on postępuje ze mną, tak ja z nim postąpię, każdemu oddam według jego czynu” (Przyp. Sal. 24:29). Mamy wspaniały przykład  takiego postępowania w życiu Dawida. Chciał on dokonać zemsty na bezbożnym człowieku o imieniu Nabal, dlatego, że Nabal odmówił mu pomocy, kiedy Dawid jej potrzebował. Dawid przysiągł zemstę, ale posłuchał Bożej rady: „Nie mścij się sam.... pozwól aby Pan walczył za ciebie.” Ta sytuacja została rozwiązana we właściwy sposób i Dawid dziękował Bogu za Jego interwencję (zobacz całą historię w 1 Samuelowej 25).

 

Dawid miał też inne okazje do zemsty, kiedy znalazł tego, który go ścigał, Saula, który spał w jaskini, w której ukrywał się też Dawid. Ludzie Dawida namawiali go: „To jest Boże działanie. To On wydał Saula w twoje ręce. Zabij go teraz i pomścij się.” Ale Dawid się nie zgodził, a zamiast tego odciął kawałek płaszcza Saula, żeby mógł udowodnić, że mógł go zabić. Takie mądre działanie jest Bożym sposobem zawstydzenia naszych wrogów i tak było w tym przypadku, kiedy Dawid pokazał Saulowi kawałek jego płaszcza.. Saul odpowiedział: „Jesteś sprawiedliwszy ode mnie, gdyż ty wyświadczyłeś mi dobrodziejstwo, a ja wyrządziłem ci zło” (1 Samuelowa 24:18).

 

Teraz przejdźmy do przebaczania, które obejmuje te dwa przykazania: (1) Miłujcie nieprzyjaciół waszych i (2) Módlcie się za nimi. „A Ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjaciół waszych i módlcie się za tych, którzy was prześladują” (Mat. 5:44).

 

Pewien mądry starszy kaznodzieja powiedział: „Jeżeli potrafisz się modlić o swoich wrogów, to potrafisz wykonać całą resztę.” Ja stwierdziłem w swoim życiu, że to jest prawda.

 

Jezus nigdy nie powiedział, że przebaczanie będzie łatwe. Kiedy dał takie przykazanie „Miłujcie nieprzyjaciół waszych”, greckie słowo „miłujcie” nie oznacza „uczucia”, ale „moralne zrozumienie.”  Mówiąc prosto, przebaczenie komuś to nie jest sprawa poruszenia ludzkich uczuć, ale podjęcie moralnej decyzji, żeby usunąć nienawiść ze swojego serca.