MIŁOŚĆ AGAPE

Kiedy Jezus ukazał się swoim uczniom po zmartwychwstaniu, przekazał im ostatnią lekcję. Rozpoczęła się od tego, kiedy zapytał Piotra czy Go kocha. Powtórzył to pytanie uczniowi trzy razy i za każdym razem Piotr odpowiadał: Tak. Z kolei Jezus odpowiadał za każdym razem: „Paś Moje owieczki – troszcz się o Moje owce – paś Moje owce” (Jana 21:15-17).

Słowo miłość, jakiego użył tutaj Jezus jest greckim słowem agape, które wskazuje niesamolubną, ofiarną, bezwarunkową miłość. Ten rodzaj miłości mówi: „Jeżeli ty mną pogardzisz, ja tobie dam. Jeżeli mnie porzucisz, ja nadal tobie dam. A jeżeli mnie zranisz, ja nadal będę tobie dawał.”

Jednak, kiedy Piotr odpowiedział Jezusowi, to użył innego słowa dotyczącego miłości. Za każdym razem, kiedy wyznawał swoją miłość do Chrystusa, używał słowa Fileo oznaczającego miłość braterską. Tego rodzaju miłość jest wzajemna – ona przyjmuje, jak również daje. Piotr mówił Jezusowi w gruncie rzeczy, „Kiedy Ty mi dajesz, to ja daję Tobie.”

Ta odpowiedź nie była wystarczająca dla Jezusa. Dlatego odpowiadał Piotrowi za każdym razem, „Jeżeli Mnie kochasz, to paś Moje owce.” Mówił: „Mój lud potrzebuje pomocy, Piotrze. Opiekuj się nimi. Karm ich. Daj im swoje życie.”

Jezus kierował Piotra do życia dawania. Wiedział, że uczeń dorastał do tego, bo w poprzednich tygodniach Piotr został głęboko złamany. To, co Jezus mu mówi następnie, opisuje samo sedno życia dawania – złamanie: „ Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, sam się przepasywałeś i chodziłeś, dokąd chciałeś; lecz gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a kto inny cię przepasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz. (A to powiedział, dając znać, jaką śmiercią uwielbi Boga.) I powiedziawszy to, rzekł do niego: Pójdź za mną” (Jana 21:18-19).

Poprzez to ostatnie nauczanie Jezus prowadził Piotra od błogosławionego życia do złamanego życia dawania. W ten sposób wręczył Piotrowi klucze do królestwa. Ból, agonia i smutek czekały Piotra w życiu dawania, jakie Bóg dla niego przygotował. Ale, jak nam tu mówi Ewangelia Jana, nawet śmierć Piotra przyniosła chwałę dla Boga.

Może ty i ja nie otrzymamy tego, co byśmy chcieli w tym życiu, ale możemy mieć życie, które jest odbiciem chwały natury dawania naszego Pana. Poprzez oddawanie wszystkiego z siebie dla innych przez agape może się okazać, że wylewasz się boleśnie tak, jak wino komunii. Ale w ten sposób staniesz się skoncentrowany na innych, mocny i wpływowy – i ten świat zobaczy różnicę. Twoje życie dawania będzie objawiało Bożą chwałę – będzie świadectwem dla świata o Jego hojnej, kochającej naturze.